Nyhet

Ica anmäls till KV – ”fular” sig med priserna.

25 oktober 2011

Detta är ett urklipp från Äkta vara. 16 aug 2011. Björn

Vi på Bodies in motion uppskattar det arbete som man gör på Äkta vara. Därför kommer vi när tillfälle ges dela med oss av deras arbete. Vill även du vara mer upplyst kring maten du och dina kära äter? Då skall du läsa denna hemsida regelbundet. det gör vi på BIM.

”Måste man anmäla till myndighet för att det ska hända nåt?

I dagens Svenska Dagbladet kan man läsa att Ica anmälts till Konsumentverket för användandet av begreppet ”Super”-priser. Enligt verket kan det röra sig om vilseledande marknadsföring. Nu kräver myndigheten svar av butiksvarukedjan.

För två år sedan krävde jag svar och fick det, men dessa svar var motsägande och inget har hänt sen dess.

Det här hände: 

I juni 2009 såg jag i butiken Ica Kungsholmstorg att man sålde Ecusson cider till ett Super-pris av 49:90. Jag frågade personalen som hävdade att det var ett kampanjpris, men de kände inte till det ordinarie priset. En affär runt hörnet tog 35:84 för samma flaska.

Jag kontaktade Ica centralt för att fråga varför Ica Kungsholmstorg kunde saluföra en cider till ett Super-högt pris av 49:90 och inte veta vad det ordinarie priset var. Svaret kom lika snabbt som undvikande: En Ica-handlare bestämmer själv.

Jag lät mej inte nöjas utan mejlade butikchefen. Som svarade att Super-pris är det ordinarie priset medan kampanjerna rubriceras ”superklipp, supernajs och superduper priser”. Han påstod också att ”ordet super skall knyta an till ICA Supermarket”. Han lade också till att detta gäller alla butiker.

Kunde det verkligen vara så här? Är detta verkligen Icas marknadsavdelnings uppfattning? Svaret från dem kom efter semestrarna 2009.

Man bytte ordet Superpris mot Superklipp för kampanjvaror. Supervardag är beteckningen på normalpris (oavsett om det förses med splashade siffror). Och när det gäller priset så ”…kan man tycka vad man vill”.

Är det inte konstigt? När jag försökte driva frågan hela vägen upp till Supermarkets Marknads- och försäljningschef, så hände ingenting.

Idag: Två år senare ser skyltningen likadan ut (se bilder nedan). Kungsholmstorg tar fortfarande 49:90 för Mont St Michel med splashade siffror medan Ica Bonden Södermalm tar 36:00 för samma flaska.

Nu agerar Konsumentverket.

Kommentar: De stora koncernerna förnekar sig inte. Det är ett rov som vi känner igenom hos andra rovdjur, bara i en annan tappning. Är man blåögd om man hoppas att politiker och beslutsfattare skulle börja tänka på oss som invånare och konsumenter och vilja oss väl.? ICA är inte ensamma bland våra fina svenska företag. ARLA kör kniven mot strupen mot andra mejerier för att bli en stormakt och kunna bestämma utan störningar. bra för företaget, JA! bra för oss konsumenter, NEJ?

Vad att göra? bli medveten och styr dina inköp. Då skickar du signaler hela vägen upp!

Inga kommentarer

Dela din åsikt

Kommentera

Vad vi gör?

Kul att du är nyfiken på oss!

Vår huvudsakliga fokus ligger på att skapa träningskoncept, utbildningar och event. Vi älskar att föreläsa och delta i olika projekt som berör framtidens träning och hälsa. Våra kunder kommer från många olika områden...

Läs mer

José Nuñez Blogg

- José Nuñez

Jag har skrivit om det förr och jag skriver om det igen! Träning leder inte automatiskt till bättre hälsa, snarar tvärt om. Just nu har jag anledning ...

- José Nuñez

Sitter i arbete med olika föreläsningsprojekt och hamnar konstant i frågor kring vår själ. Den anses vara djup och den är inte helt lätt att förstå si ...

- José Nuñez

Kan inte låta bli att än en gång väsnas kring ämnet som är så tabubelagt och svårdiskuterat. Säger man fel sak vid fel tillfälle riskerar man att bli ...

Ladda ner Moveoo-Appen!

Trainingcamps 2015

Boka någon av vårens resor med vår kod och få rabatt!
Missa inte våra speciella Moveooveckor v:17+18

Läs mer

Missa inte vårt nyhetsbrev!

E-postadress
fornamn
efternamn
foretag

© 2019 Bodies In Motion – Back to function.